Hem Start - camping Vårt ekipage Vinter Sommar Storhogna

Hela vår resa!

Upp

Husvagnssemester 2011

Trejde sommaren med vagnen. Denna gång med nya bilen. En tripp i Norrland är planen. Här kan du följa vår resa.

Dag 1 - söndagen 31 juli

Klockan 09.30 lämnade vi Grimvägen i halvklart väder. Vi tog Rv86 västerut till Bispgården, vidare på Rv87 till Sollefteå. Bilen går lugnt och fint med vagnen men etanolen sörplas upp i kvickt tempo när det hänger en vagn bakpå. Någon mil efter Junsele längs Rv90 stannade vi vid Ångemanälven för att äta lunch. Grillkorv stod på menyn. På andra sidan vägen hittade vi en badplats så barnen fick bada lite innan vi åkte vidare. Ganska soligt än så länge men nu började det att mulna på. I Åsele fick vi stanna för att tanka. Vi tuffade vidare och när vi gled in i Vilhelmina så kom det lite regn. Dagens slutmål, Kolgårdens camping, nåddes vid 16.15. Vi hade tur för vi fick den sista platsen nere på udden. Ställde upp, fällde ut markisen och ställde upp möblerna. Lite slappande sedan matlagning (kebab). Nu hade det spruckit upp igen och solen sken på oss. Efter maten tog vi en promenad runt campingen och så köpte vi glass i servicehuset. Barnen fick titta på tv medan vi tog ett glas vin ute. När det blev dags att lägga barnen så började det stänka regn igen. Nu lite norsk kriminalserie på tv. En bra första dag på vår tripp!

Dagens etapp: Bergsåker-Kolgården, 32 mil

Dag 2 - måndagen 1 augusti

Vaknade till en solig dag. Tog det lite lugnt. Gjorde äggröra och bacon till frukost. Åkte sedan in till Vilhelmina där vi shoppade lite. Efter lunchen gick vi och badade. Barnen lekte och gamlingarna satt/låg på stranden. Lite eftermiddagsfika vid vagnen och sedan lite mer bad. Tände på grillen och så grillade vi fläskfilé till middag. Lite senare en runda runt campingen med obligatoriskt glassköp. Nu har vi fällt ihop markisen och plockat undan möblerna så att vi kan åka i bra tid i morgon.

Dagens etapp: Kolgården-Vilhelmina t.o.r, 1 mil

Dag 3 - tisdagen 2 augusti

Ännu en solig morgon. Vi var effektiva och lämnade Kolgården redan kvart över nio. Rullade 45:an upp till Storuman där vi tankade och köpte glass. Vi visste sedan tidigare att det inte fanns några rastplatser längs E12:an så vi åkte på och tog lunch på Sibylla i Hemavan. Vi trodde dock att det över fjället från Hemavan och in i Norge skulle finnas platser men så var inte fallet utan vi fick åka på och titta på all vacker fjällmiljö från bilen. Det var mycket snö kvar på fjällen trots att vi är inne i augusti. Vi kom ner till Mo i Rana där vi checkade in på campingen vid tretiden. Upp med markisen och fram med eftermiddagsfika. Soligt. Campingen var ok med en stor gräsplan med olika gator och längst ned en liten älv. Mamma solade, pappa läste och barnen lekte en stund. Sedan tog vi bilen och åkte in till centrum där vi flanerade, shoppade och kollade på havet. Lite matinköp (Sjokade!!!) och sedan tillbaka till vagnen där vi gjorde spaghetti och köttfärssås. I morgon åker vi upp till Polcirkeln.

Dagens etapp: Kolgården-Mo i Rana, 30 mil

Dag 4 - onsdagen 3 augusti

Vi lämnade Mo i Rana strax efter 10 och började klättra upp mot Saltfjellet. Trots att vi körde på Norges pulsåder E6:an var vägen så smal att man balanserade vagnen på asfaltskanten vid de flesta möten. Efter 7-8 mil kom vi upp till Polcirkeln och det center som finns där. Vi parkerade och gick ut och gick. Inne på centret köpte vi vykort. Vi gick tillbaka till vagnen och lagade lunch samt skrev kort. Planen var att hitta en camping på andra sidan fjället innan Sverige men det var fullt så vi fick ånga på ända in till Arjeplog där vi tog en plats på Karja camping. En ganska stor camping med bad, lekpark, minigolf, lekrum, hyrtrampbilar etc. Tacos och fajitas till middag och sedan minigolf och trampcykelshyra. Mestadels soligt hela dagen men nu kallare än förut.

Dagens etapp: Mo i Rana - Arjeplog, 27 mil

Dag 5 - torsdagen 4 augusti

Vi tog en aktivitetsdag i Arjeplog. Tog det lite lugnt på morgonen. Åkte sedan in på byn och tittade på Silvermuséet och på kyrkan. Åkte sedan till utsiktsberget strax utanför Arjeplog där vi tittade runt på mil och åter mil med sjöar och fjäll. Vi plockade även blåbär. Sedan for vi tillbaka ner på byn där vi åt pizza till lunch och sedan shoppade lite. Tillbaks till campingen. Hyrde på nytt en trampbil. Tog sedan ett bad i poolen som finns här. Laddade grillen och grillade kött som vi åt till middag. Fick nykokt blåbärssylt av våra norska grannar. Innan nattning tog vi en promenad samt lekte lite i lekparken. Nu är vi packade och klara för vidare färd i morgon bitti.

Dagens etapp: Runt Arjeplog, 4 mil

Dag 6 - fredagen 5 augusti

I natt har det regnat en hel del. När vi skulle koppla på vagnen och åka så hade det dock slutat. Vi kom iväg strax efter tio. När vi närmade oss Arvidsjaur så började det stänka mer och mer regn. Vi fortsatte ner förbi Norsjö och stannade vid Vindelälven där vi gjorde korvstroganoff till lunch. Nu regnade det rejält. Mjukkörning sista biten till Lycksele eftersom vi i princip bara hade ångor kvar i bränsletanken. Tankade i Lycksele och checkade sedan in på Ansia camping. Tog det lugnt en stund och for sedan in till centrum där vi shoppade lite. Tillbaka till vagnen för att äta pasta-pastasås till middag. Synd att det är dåligt väder för det är en fin camping med hyrtrampbilar, lekparker, minigolf och inte minst det fräschaste och snyggaste servicehuset hittills i vårt campingliv! Vi gick dock till spelhuset och körde lite bilspel och flipper.

Dagens etapp: Arjeplog-Lycksele, 24 mil

Dag 7 - lördagen 6 augusti

Eftersom vi visste att vädret skulle vara dåligt på förmiddagen och ännu sämre på eftermiddagen så klev vi upp så att vi var vid Lycksele djurpark strax innan de öppnade klockan 10. Det var uppehåll så vi hann titta en bra stund innan det började stänka. Många av djuren var aktiv så vi fick se och fotografera de flesta bland annat en älgtjur på mycket nära håll och en björnunge som åkte rutschkana. Vid halv tolv började det regna så då tog vi lunch. Efter lunch kollade vi på de återstående djuren samt gjorde en snabb sväng in på lekparken. På vägen tillbaka gjorde vi en sväng på byn och väl på campingen gick vi och hyrde trampbilar till Emil och Moa. Det duggade visserligen men vi gick runt med dem och vi lekte lite i en lekpark. Vi avslutade med glass i receptionshuset. Sedan dess har vi slappat i vagnen och nu ska vi snart göra middag. I morgon är planen att komma iväg tidigt och åka ned till Umeå där vi ska gå på Stora Noliamässan.

Dagens etapp: Runt i Lycksele, 1 mil

Dag 8 - söndagen 7 augusti

I morse var vi snabba. Tio i nio stannade vi vid receptionen för att checka ut. När vi rullade mot Umeå flög ett tätt regn genom luften. När vi närmade oss Umeå hade det dock slutat regna och var torrt på backen. Målet var Stora Noliamässan så vi ställde från oss husvagn och bil och gick på mässan. Först lite fyrhjulingar och skotrar men sedan en massa husvagnar och en del husbilar. Fastnade lite extra för en Polar 680 Bk Svit samt en Kabe Royal 780 BGXL. Bägge har dock prislappar en bit över 500 000 kronor! Nya Hobbyn var snygg utanpå men ganska "normal" inuti. Vi träffade Johan och Ida Segervald när vi satt och fikade. Barnen var trötta efter alla semesterdagar så vid tretiden rullade vi hemåt mot Sundsvall. Stannde för mat och tankning i Älandsbro. Precis innan vi nådde Bergsåker började det hällregna igen så vi fick bli blöta när vi bar in våra grejor!!!.

Dagens etapp: Lycksele via Umeå hem till Bergsåker, 39 mil

Sammanfattning

Så har vi då varit ute i åtta dagar. Vi har åkt i fem dagar och stått stilla i tre dagar. På det stora hela har vi haft det riktigt bra. Ända fram till Lycksele hade vi jättebra väder och vi kunde ju även gå på Lycksele djurpark.
Campingarna har överlag varit bra. Bäst som vanligt vår favorit Kolgården men Ansia var trevligt trots att vädret inte var det.
Vi har inte stött på några vägarbeten utan vägarna har varit bra även om E6:an bitvis var skitsmal! Ekipaget har fungerat klockrent på vägen och på campingen. Man kan ha synpunkter på bränsleförbrukningen men det visste vi ju.
Nu ser vi fram emot nästa sommar då vi har planer på Öland-Gränna tillsammans med Viimnes. Man blir ju lite sugen på att göra den resan med en ny vagn men det är mycket pengar...

Total ressträcka 2011: 152 mil + småtrippar.